Alla inlägg den 3 juli 2009

Av Xera - 3 juli 2009 23:10

Kan inte påstå att jag är någon van snickare men när jag tänker tillbaka så gick jag en kurs för 39 år sedan i snickeri och att mura.

 

Nu skulle jag inte själv utföra arbete här hemma – hur skulle jag kunna det med en inte helt läkt fotledsfraktur, skador på ryggkotorna och inflammation i knäet, men att beräkna virkesåtgången skulle jag göra, och jag har mätt, räknat och kommit fram till vissa resultat, flera gånger och det är en förutsättning, att jag kan kontrollräkna och komma till samma resultat även nästa gånger, för att jag ska våga tro på beräkningen och att sedan beställa virke.

 

I mina beräkningar har jag använt mig av de vanligaste standardlängderna och jag har kvar lappen som jag lämnade fram när jag gjorde min beställning förra veckan. Då gick jag först runt lite och tittade på vad de hade och det mesta av det tryckimpregnerade virket jag skulle ha fanns i de längder jag beställde.

 

De skulle ha kommit i går, de ringde och ändrade på en dimention – det blev dyrare för mig men jag var ju tvungen att ha en speciell längd på brädorna. Vi skulle inte vara hemma men allt var ok – de skulle lämna på gården.

 

Sedan hade de inte varit här när de skulle så jag ringde för att fråga – hade de fel adress?

Fick två väldigt motsägelsefulla besked.  

 

Först fick jag veta att jag inte hade svarat i telefon så de hade inte åkt ut och senare fick jag veta att bilen var för bred för grinden – konstigt det var den inte sist de var här och levererade. Blev uppringd lite senare och fick veta att de skulle komma på torsdag kväll – gjorde de inte men de kom på fredag fm. och det var en massa brädor men när sonen och jag började mäta och räkna stämde det inte alls med vad jag beställt. Givetvis ringde jag och frågade varför och svaret var lite god dag yxskaft men vi skyller allt på värmen och att det är sådan brist på virke och att folk normalt sett väljer att ta vad de har att erbjuda – ”sur tanter” som jag vill först bli tillfrågade och göra om sina beräkningar. Ok det skiljer kanske bara en knapp tusenlapp i kostnad men jag vill ha koll och vill inte ha en massa små spillbitar och tusenlappen är ganska många % –  och resterna de kan jag inte ens elda.

Som läget är just nu kommer de att hämta tillbaka allt – vad dåligt skött! Och jag som ändå valde att anlita en liten lokal handel och inte ByggMax som har halva priset mot vad dessa har.

 

Alltså min karriär som snickare kom av sig redan innan den startade, fast nu måste jag leta reda på någon annan som kan sälja brädorna till mig – blir matt

Ovido - Quiz & Flashcards