Alla inlägg den 18 juli 2009

Av Xera - 18 juli 2009 21:22

Eller ska man krasst utrycka sig att Chiva är dum mot Xera - så är det.


Chiva har nyss slutat löpa, Xera löpte inte och nu är Chiva allmänt elak mot lilltjejen, det är mycket som spelar in.


Ärligt talat räknar jag dagarna tills dess att klunsen flyttar, extra mycket nu när hon är, i mina mänskliga ögon, elak mot Xera.


Annars är Xera fortfarande väldigt pigg på att jaga rådjur - vi tränar varje dag och nu sätter hon sig ner, kan även lägga sig när hon är i koppel och jag säger till men stutsar oftast fort upp. Hur ska jag få bort detta viltintresse???? 


Vi gick ju en inkallningskurs som innehöll just detta med vilt men då satt Xera snällt när instruktören drog en älgskank framför nosen, hon reagerar i vardagen mycket på synintrycket - flyende rådjur får henne väldigt taggad, samt på luftintrycken - heter det så? de dofterna som kommer när rådjuren rör sig i närheten och inte så mycket på markdofter.

Instruktören menade att jag skulle dra en rådjursklöve tex. på tomten och sedan neka henne att lukta just där, har inte orkat ta tag idet men borde kanske, fast har en känsla av att det skulle vara ganska meningslöst - hon går ju på lukterna som går högre upp och den enda klöver jag har är från ett dött rådjur, nog känner hon skillnaden eller gör jag saken svårare än vad den är?


Annars är hon en perfekt hund - händer det något sätter hon sig ner och tittar, helt tyst. Fast ibland när vi träffar folk vill hon ju fram och hälsa men det får hon inte och hon blir bättre och bättre på att negligera det mesta - nu talar vi inte om andra hundar som kommer framrusande.


I går gick det förbi fem hästar - hon satt vid grinden och studerade dem men sa inte ett ljud. När det händer något går hon fram till staket, sätter sig och tittar men jagar inte upp sig - hoppas det håller i sig för det är väldigt behagligt med en hund som är så lugn och samma sak i bilen, det kan hända vad som helst utanför bilen hon förblir lugn och tittar bara -mitt lilla hjärta som har många fel men ännu fler positiva egenskaper och hitta kantareller gör hon, eller snarare sätter sig ner och markerar när jag plockar ; ))

Av Xera - 18 juli 2009 21:01

Har varit på väg till torp hela veckan, skulle köpa billiga stövlar på Obs, men det har alltid kommit något i vägen, tex. vackert väder och idag när jag kom iväg hade väldigt många andra tänkte samma tanke. Det var nog 2 km kö för att ta sig till köpcentret.


Tog den andra filen och åkte in mot centrum. På lantmännen köpte jag billiga tröjor, på ÖB färg och sköljmedel. Men ju närmare jag kom staden ju mer trafik - det var fjordfestival - har ingen aning om vad det är för något men det genererade mycket bilar.

Jag fick köpt min mjölk och mitt smör. Sedan tog Xera och jag en svamppromenad, tillsammans med den sena svampturen, några timmar senare, fick vi nog en tre, fyra eller fem liter. I morgon får husse rensa och skära

Av Xera - 18 juli 2009 20:59

I dag har jag varit på de ställen där jag är ganska ensam om att plocka så det blev bara dem som var av storleken större än två femkronor som fick följa med hem i korgen, resten stannade kvar på återväxt - kanske plockar någon annan dem - då får de något gott att äta

Ovido - Quiz & Flashcards