Alla inlägg den 24 juli 2009

Av Xera - 24 juli 2009 21:01

Och även om hon ibland är en ljuvlig hund så har vi våra sammandrabbningar - vem av oss ska bestämma - hon vill väldigt gärna ; )) och jag erkänner att vissa dagar ...


Dagens långa promenad startade med en massa svalor, Xera har fått för sig att det är hennes uppgift att jaga dem - matte vann den striden så sedan hade vi en väldigt trevlig promenad och väldigt mycket kantareller hittade vi i diket, en bra avslutning alltså.


Hade tänkt till och bestämt mig för att lägga ett spår för Xera men det blåser ju så mycket och skogspartierna har vi utnytjat till max så det fick bli en äng mitt i blåsten och medan spåret låg till sig åkte vi iväg och plockade några liter kantareller.

Där finns massor av rådjur och älgar och Xera var som galen först men varje gång jag stannade på ett av husses svampställen så lägger hon sig ner - den delen av svampsökskursen har hon förstått - att hon lägger sig ner och väntar medan jag plockar svampen, trots att hon inte är på svampjakt.


Så vände vi och då fick jag en helt ny hund som var hur följsam som man kan begära.


Sedan spårade hon som en ängel och jag erkänner att jag var väldigt tveksam till att Xera skulle hitta snusdosan med godis men hon gick rakt på den, fast det var många vändningar och det blåste som sagt väldigt mycket men Xera är duktig och inte bara en bedrövlig hund.


Xera är kvällstrött så när jag skulle rensa rabatter tyckte hon att jag skulle gå in. När hon var valp överföll hon mig och tvingade mig att sluta - numera lägger hon sig mitt i det jag håller på med - vi gick allstå in redan före 20.00 Xera är inte mycker för sena kvällar - hon tycker att man ska sova tidigt och har svårt för att vila om matte är igång - tänk om hon gör något roligt med monsterhunden! Fast givetvis lägger hon sig ner och vilar när hon blir tillsagd.

Av Xera - 24 juli 2009 20:49

När Xera och jag var på väg hem efter vår långpromenad ser vi en enorm husbil i början på den lilla grusvägen - inte den vägen vi gick i går kväll utan en där det finns mötande trafik och där de alltså kör betydligt behagligare. Tidigare körde ju postis Dennis rally på den vägen men sedan vi hade ett allvarligt samtal saktar han in lite väl mycket när han ser mig och Xera. Men jag har talat om för honom att Xera varit bilrädd men numera är avlärd och reagerade bara på postbilen när han körde - inte när det var annan postis;))


Sak samma husbilen stannade och väntade in en bil som kom långt bort men vägen är ju smal så ...


Alla stannar och husbilen ska köra och hamnar med ena framhjulet i diket som från början var ganska grunt.


Sedan det som jag tyckte var tråkigt - bilarna bara körde och ingen frågade husbilsföraren om han behövde hjälp upp ur diket.


Numera är vägen betydligt smalare och diket ganska mycket djupare men husbilen är återlämnad till sin ägare

Ovido - Quiz & Flashcards