Alla inlägg den 11 augusti 2009

Av Xera - 11 augusti 2009 23:06

Plockade en massa när jag var på fm. promenad med Chiva, ännu mer när Xera och jag var iväg på tur och sedan på kvällen blev det två liter när Xera och jag tog en snabb tur. Tänkte dra med mig Chiva ut också men hon är för bekväm så av det blev inget, hon blev mest glad när jag sa - vi går hem.


Nu lägger jag ihop med gårdagens plockande men när jag vägde och tittade så stod det 7 kg på trädgårdsbordet.

Funderar på om man kan hitta någon återförsäljare, fast det finns kanske ingen marknad i detta

Av Xera - 11 augusti 2009 23:03

Men eftersom Per Ved snart ska komma med nästa lass ved så började jag klippa gräset i kväll. Sedan skulle husse hjälpa till så då blev det en stor aparat så nu gör vi resten i morgon.

Annars har jag bara plockat lite krusbär - undras var jag ställde dem??

Av Xera - 11 augusti 2009 22:48

Upp i Bohuslän, Xera och jag för att plocka svamp. Nu är ju inte svampplockande det viktiga, åker mest iväg av nostalgi.


I forntiden, då i början av 80 talet då vi nyss köpt vår sommarstuga och barnen var små så åkte sambon omkring och letade svamp och hittade han ställen det växte så hämtade han oss och så plockade hela familjen - vi hade väldigt trevliga utflykter och god matsäck ; ))


Det är inte så många år sedan sambon och jag var där ensamma och plockade en massa svamp och om jag inte minns fel har jag åkt dit tillsammans med dottern några gånger under 2 000 talet.


Xera och jag var där förra året och alltså även i dag. Där finns en massa rådjur så det var bra träning för "unga damen" och i dag fungerade strategin helt perfekt - kan det bero på att jag gjort levergodisar på morgonen och hade med mig en påse som låg i korgen - tror det hade stor påverkan.


Har en känsla av att någon nyligen varit där och plockat, det fanns en massa svamp men allt var så väldigt smått. Det blev 2½ kg kantareller och så en massa ljusa taggsvampar - de som jag tycker bäst om men som jag sällan hittar innan de blivit maskangripna.


På morgonpromenaden skötte sig Xera perfekt och när vi sedan gick ut på kvällen, bland alla rådjur, så visade hon att allt traglande på något sätt gett resultat fast hur befäst det är får framtiden utvisa

Ovido - Quiz & Flashcards