Alla inlägg den 27 augusti 2009

Av Xera - 27 augusti 2009 22:31

När han väl fått börja på sin minnesträning inser man att han inte är helt borta, fast han behöver helt klart komma hemmifrån och få ha ett eget liv, som jag inte styr helt och fullt.


Alltså, nu ska han snart få åka iväg på egen hand och förhoppningsvis kommer detta att fungera - vi behöver båda få lite egen tid. Vi talade om det i kväll och han sa skrattande att han var nog mogen för det, med ålderns rätt.


Men han var för gullig idag - de har satt honom på korgflätning och en del av detta var att han skulle sitta och klippa en massa bitar i exakt längd. När vi talade om det strax efter menade han - nu har jag inga anställda som kan göra sådant åt mig - ingen som känner oss förstår vad jag menar men även om jag stundtals har lust att ställa mig och skrika rakt ut - gör jag ofta, senast idag så vill jag ge sambon en stor elogé - han har tagit detta, sin sjukdom, som en stark person och arbetar verkligen på att inte bli en belastning för omgivningen.

Av Xera - 27 augusti 2009 22:25

Det var dottern som gav mig tipset - fyll squash med svampstuvning. Själv skar jag den i skivor, la i panna (i ugnen) med salt och peppar och penslade med olja och på slutet la jag på svampstuvning - jättegott och gratis 

Av Xera - 27 augusti 2009 21:52

Som jag älskar denna hund, denna snälla hund! Som stundtals gör mig fullkomligt vansinnig, fast nu har jag strukturerat upp även detta, att få jämvikt i störningarna för Xera så jag ser alltid till att vi får en promenad om dagen då allt fungerar bra och vi slipper bli ovänner. Det behöver inte vara en så lång promenad bara vi kan vara vänner hela tiden ; )) att vi får en icke viltbenägen promenad.

 

I dag tog vi denna promenad på Rosenhäll i Uddevalla – där husse får sin träning och idag hittade hon en öppen dörr och givetvis ville hon in där och ingen tog illa vid sig – de sa med ett leende, snälla lilla hund – hon är egentligen inte alls liten men snäll är hon alltså och på något sätt ser hon väldigt liten ut ; ))

 

Sedan tog vi alltså denna långa hemska promenad som jag egentligen inte orkade med men kära mor ville ju ha kantareller och jag vill väldigt gärna vara snäll.

 

Vet inte lutningen på den hemska backen men vet att när det inte fanns bom för vägen så försökte sambon ta sig upp där med en bil – lamellerna fick bytas och inte kom bilen upp för backen! Att gå upp för backen är jobbigt – man svettas och får ont i allt som går men att gå nerför – en mardröm!

 

Den som äger vägen har lagt på någon slags oljegrus men allt regnande har gjort att det förflyttar sig och har man en hund som vill dra efter rådjur och man har den hunden i koppel i nerförsbacken!

Men när man viskar med Xera skärper hon sig väldigt – vi smyger och vi smög ner för backen men jag ramlade av mig själv flera gånger – Xera stannade helt snällt och väntade medan jag tog mig upp!

 

En annan sak jag blev väldigt förvånad över i dag är att hon satte sig, av sig själv gång på gång, har ju tjatat till förbannelse att hon ska sätta sig ner när vi träffar rådjur och kanske hon har lärt sig??

 

Som sagt Xera börjar bli en drömhund och nu börjar även monsterhunden få fason ; ))

 

Tycker inte om henne och det vet hon ju men försöker ändå ha en millimeter rättvisa och så fick jag ju för mig att någon varit på ett av mina hemliga svampställen i dag så jag tog den stora faran på en lång kvällspromenad – och kors i taken hon är inte helt obildbar, även hon sätter sig ner när jag lägger mig ner på knä och plockar svamp.

 Men som sagt det finns andra som går på det som tidigare var mitt alldeles egna fina kantarell ställe, fast lite sur blev jag allt när jag såg att han plockade svamp i plastkassar, tycker inte kassar hör till svampplockning men om så kan man välja dem av papper
Av Xera - 27 augusti 2009 21:00

Var ju lite sur på gamla mor som förutsatte att vill man ha kantareller så ringer man bara mig och så kan man komma och hämta! men idag tog jag mig iväg och plockade åt henne. Körde några mil och gick timme efter timme men nu har jag ganska mycket som hon kan ägna sig åt. Kommer aldrig mer att beställningsplocka svamp. Ramlade i ett dike och blötte ner halva kroppen, slog mig lyckligtvis inte.


har ingen aning om hur mycket det blev men minst tio liter, kanske det dubbla

Ovido - Quiz & Flashcards