Direktlänk till inlägg 9 juli 2009

Kantarellsökskursen

Av Xera - 9 juli 2009 20:18

Nu har vi gjort klart denna kurs. Det har varit en trevlig kurs men jag blev ju lite ledsen då instruktören, vid andra tillfället, visade sådan o proffsighet och enbart ägnade sig åt ett ekipage (så upplevde jag det i alla fall), där hunden åt kantarellerna.  Självfallet förstår jag att man måste jobba hårt med att få bort det beteendet men inte så mycket att andra i gruppen blir lidande. Det fungerade i detta läge jättebra för Xera men som jag sa till instruktören vid de tillfällen jag fick tag i henne - många gånger försökte jag få kontakt med henne men hon var helt uppslukad av kantarell ätaren. Jag ville ju ha en utomståendes åsikt då jag undrade varför Xera hittade svampen - var det eftersom hon gick i mitt spår/ kände hon min lukt på svampen eller hade hon förstått att det var kantarell hon letade efter? Det är ju därför man går på kurs och betalar pengar - för att få hjälp att lära in ett beteende och för att få en instruktörs åsikt. Och så är jag ju medveten om att jag gör en massa fel och dem ville jag ha påpekade så att jag kan ändra mig. Gång nummer tre skulle vi ut i skogen och både Xera och en annan hund blev så osäkra då att vi inte kunde få någon hjälp av instruktören - hon var ett så starkt störningsmoment när hon kom smygande fram till oss att all aktivitet avstannade och det är ju helt logiskt, att man ska träna störningsfritt och sedan hemma ge sig ut i skogen, då när föraren vet hur man ska träna. Gång nummer fyra, i går, fördelade instruktören sin tid mellan de olika ekipagen och jag fick all den hjälp jag önskar att jag fått gång nummer två och tre - då hade vi kanske varit betydligt duktigare i går. Nu är framgången på en kurs inte viktig, det som gjorde mig ledsen var att Xera kan detta med sök men vi/matte, blev bortglömd och vi missade en massa. Nu vet vi ju hur vi ska träna men nu har vi ingen som kan korrigera - kursen är slut och den var ju så dyr att jag nog hade onödigt stora förväntningar. Instruktören är jätteduktig men klarade inte riktigt av att dela på sig när hon hade en så stark utmaning som en hund som älskade att äta svampen. Som liten kuriosa kan jag nämna att denna hund numera är jätteduktig så där fick förare och hund all den hjälp de/vi betalade för 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xera - 22 januari 2012 20:01

Men Xera hälsar till Er alla och i kväll har jag tid att umgås med Er men sedan kommer några fulltecknade dagar och när jag sedan loggar in förväntar vi oss hälsningar från Er eller så säger vi godnatt och fortsätter på annat ställe eller så lever hu...

Av Xera - 22 januari 2012 19:02

Bytte ställe att vara, att skriva om mig och hunden. Först blev vi fler i familjen, lilleKisseMisseNissen flyttade hit. Det var ju inte så lyckat med att hunden skulle knyta an till husse, husse var för sjuk så därför blev det en kattunge, men även...

Av Xera - 28 november 2009 20:55

Helt fantastiskt att en blogg kan överleva så här länge utan inlägg. Det var ju ganska länge sedan Xera och jag lämnade detta stället men trots det kommer det dagligen mängde av besökare - helt fantastiskt!   Numera är vi på en massa andra stäl...

Av Xera - 17 november 2009 23:29

Nu ligger hon på Blåstjärnan med lunginflammation. Kennelhostan utvecklades till detta ...

Av Xera - 15 november 2009 21:09

Detta är lite av ett test, att se hur länge ilska kan hålla i sig och tydligen finns det människor som är väldigt aggressiva av sig - hemskt egentligen. Fast de lever säkert på adrenalinet av sin ilska och mår på sitt sätt bra.   Själv tycker j...

Ovido - Quiz & Flashcards