Direktlänk till inlägg 13 juli 2009

Nu har Xera förstått att man inte ska jaga svalor,

Av Xera - 13 juli 2009 21:04

det är annars något hon bara älskar, hon började ju jaga fjärillar som liten vapl på ängen och nu har hon lust att göra lika dant med svalorna, problemet är bara att där vi träffar dessa svalor är det liksom inte läge att ha henne lös - hon skulle snabbt lära sig det meningslösa i att jaga dessa.


När jag skulle ta itu med Chivas olater - det gjorde jag snabbt och effektivt, på en kvart och numera räcker det med att höja röstläget så tittar hon bort när hon ser ett rådjur, det som tidigare var det roligaste hon visste att jaga. Hur jag gjorde då, när jag fick bukt med Chivas dumheter vågar jag inte skriva här, blev mobbad när jag beskrev det på ett hundforum så det får förbli en hemlighet för Er.

Att göra på liknande sätt för att få Xera att sluta med liknande beteenden - det fungerar inte - henne får jag övertala att det hon tänkt göra är dumt, fast det var nog lite för mycket förmänskligande men på något sätt kan jag förklara för henne att så göra man inte - det skiter vi i. För om jag tar i med hårdhandskarna på Xera triggar jag henne bara att gå igång ännu mer.


Hon var som tokig på svalorna när vi passerade ladugården men när jag förklarat för henne låg hon sedan på en åker full av svalor och tittade åt ett annat håll - observera att det förekom inget övergrepp, bara en viss övertalning och Xera förstod bra.


På kvällen tog vi en runda kring rådjursåkrarna och idag kom vi så långt att hon tog köttbullar i luften trots att vi såg rådjuren - det finns hopp för även Xera trots allt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xera - 22 januari 2012 20:01

Men Xera hälsar till Er alla och i kväll har jag tid att umgås med Er men sedan kommer några fulltecknade dagar och när jag sedan loggar in förväntar vi oss hälsningar från Er eller så säger vi godnatt och fortsätter på annat ställe eller så lever hu...

Av Xera - 22 januari 2012 19:02

Bytte ställe att vara, att skriva om mig och hunden. Först blev vi fler i familjen, lilleKisseMisseNissen flyttade hit. Det var ju inte så lyckat med att hunden skulle knyta an till husse, husse var för sjuk så därför blev det en kattunge, men även...

Av Xera - 28 november 2009 20:55

Helt fantastiskt att en blogg kan överleva så här länge utan inlägg. Det var ju ganska länge sedan Xera och jag lämnade detta stället men trots det kommer det dagligen mängde av besökare - helt fantastiskt!   Numera är vi på en massa andra stäl...

Av Xera - 17 november 2009 23:29

Nu ligger hon på Blåstjärnan med lunginflammation. Kennelhostan utvecklades till detta ...

Av Xera - 15 november 2009 21:09

Detta är lite av ett test, att se hur länge ilska kan hålla i sig och tydligen finns det människor som är väldigt aggressiva av sig - hemskt egentligen. Fast de lever säkert på adrenalinet av sin ilska och mår på sitt sätt bra.   Själv tycker j...

Ovido - Quiz & Flashcards