Alla inlägg under juli 2009

Av Xera - 14 juli 2009 23:18

Har förträngt att det var väldigt länge sedan jag var hos en sådan, bröt ju benet den 1:a april så innan dess var det!!!


Att få tag i någon nu mitt i sommaren var inte enkelt - alla har semster, utan hon som svarade, en elev och hon tog hand om mig men jag blev lite tveksam på en gång.

Vet att jag borde tvättat håret innan jag åkte dit men när jag kollade pannan såg jag att jag borde elda och så började jag bära och trava ved och så skulle jag vara där, för att klippa håret, men så tänkte jag att hon tvättar väll det - inte gjorde hon det!!! och jag somnade och orkade inte fråga varför hon inte gjorde det.


Nu var hon inte så duktig och inte blev saken bättre av att hon klippte i smutsigt hår men som sagt jag sov mest och får väl gå till någon annan och be dem rätta till tösens misstag för hon var så ung och frågade och när jag sa att jag var nöjd blev hon överlycklig. Fast på samma gång sa jag, att om det inte blev så bra fick jag väll klippa av mig allt håret ; ))

Av Xera - 14 juli 2009 23:14

Det har den säkert men tidigare har jag ju fixat att få kontroll över ett vedlass på en kväll, en lång kväll, men nu har jag hållt på i flera veckor och det tycks finnas lika mycket kvar i högen.


Men nu har jag börjat ta fem skottkärror per gång, sedan vila och så en ytterligare omgång så någon gång blir det nog så tomt att de kan komma med två lass till ; ))

Av Xera - 14 juli 2009 23:10

Skrev tidigare om mitt missnöje med en virkesleverans, det var fel dimmentioner och felaktiga längder - trots att jag beställt standardlängder men idag kom fakturan och de har verkligen kompenserat mig för sin miss - ville bara nämna att de små lokala handlaran är de bästa att köpa av!

Av Xera - 14 juli 2009 23:04

Tycker att det är ett oskick och att fler hundägare borde ta ett större ansvar för detta dåliga beteende men är tydligen ensam om min åsikt.


Även jag har haft hundar som uppfört sig illa när de varit ensamma i bil men vet också att man kan komma tillrätta med detta, om man vill - vill säga, och det är ju lite tveksamt om inte flertalet av de hundägare jag stött på tycker att det är bra att hundarna yrlar och uppför sig som om undergången är nära

Av Xera - 14 juli 2009 23:02

Och i dag har husse rensat och skruret 2 - 2½ kg kantareller, trots att vi ätit massor och även gett bort en del.

Nu har jag stekt ur och börjat frysa in - har aldrig tidigare år hittat så mycket så här tidigt men det beror kanske på att vår herre kompenserar oss för de dåliga tiderna ; ))

Av Xera - 14 juli 2009 22:59

I förra veckan var jag i lilla staden och handlade på monopolet;

1 flaska Wisky

1 flaska vitt matlagingsvin och så en flaska Special - gissa om jag fick reaktioner, skulle jag köpa Brännvins special!!


Är kanske dum som gör det, man kan säkert använda vilken sorts brännvin som helst till likör men när jag gör likör har jag alltid tidigare använt mig av Special.


I år har det blivit jordgubb och smultron. Har tänkt göra fler sorter men då får jag nog byta spritsort eller systembolag ; ))

Av Xera - 14 juli 2009 22:50

Det senaste året har sambon och jag talat mycket om det och han som tidigare var ateist ut i fingerspetsarna talar nu och "vår herre" och att han höll på att bli hämtad men lyckades smita, eller om det var så att läkarna lyckades rädda honom! Har så svårt att tackla dessa samtal.


Detta är svårt, att tala om med en person som är så "sjuk" som sambon är. Han är ju relalist och menar att hans tid/liv är över och ärligt talat håller jag med honom - han lever inget värdigt liv men å andra sidan levde lilla syster 16½ år efter sin hjärnblödning och var betydligt sämre än vad han är men hon var ju bara 30 år när hon blev sjuk och han det dubbla.


Nu är jag ju väldigt medveten om att denna dagen kan vara den sista och

varje gång jag kommer hem eller in efter något göremål på tomten undersöker jag om han lever - det är hemskt! Men man måste ju vara realist och som jag säger åt honom ett tjog gånger per dag - du överlever säkert mig ; )) Man kan ju inte vara säker på något

Av Xera - 13 juli 2009 21:35

Själv kan jag inte klicka och därför är jag lite försiktig men samtidigt tycker jag det är så hemskt när hundägare lite för ofta får rådet att komma över sina promblembeteenden med hjälp av klicker. Är jag ensam om att tro att man kan framkalla problem om man hanterar klicken fel???? har alltså inget alls emot klicker men undrar om det är rätt för alla hundägare.


När jag gick min instruktörsutbildning hade vi Anders Hallgren som skulle göra en första demonstration av klicker och man kan tycka vad man vill om Anders - vet att väldigt många tycker väldigt illa om honom - vilket inte jag gör.


För att komma till punkt - Anders misslyckades totalt med att få en helt underbar rottishane att förstå vad han helt enkelt ville få fram med en klicker.

Nu var det söndag och det var väldigt varmt men inget stämde och nu har ju ändå Anders Hallgren skrivit en bok om klicker och har som jag förstår ganska stor erfarenhet men det är inte alltid som det fungerar som man tänkt.


Menar bara att det kan vara väldigt farligt att använda klicker när det gäller att korrigera ett felaktigt beteende. Många instruktörer förespråkar klicker till allt men det kan vara livsfarligt - min åsikt och erfarenhet

Ovido - Quiz & Flashcards