Alla inlägg under juli 2009

Av Xera - 18 juli 2009 21:01

Har varit på väg till torp hela veckan, skulle köpa billiga stövlar på Obs, men det har alltid kommit något i vägen, tex. vackert väder och idag när jag kom iväg hade väldigt många andra tänkte samma tanke. Det var nog 2 km kö för att ta sig till köpcentret.


Tog den andra filen och åkte in mot centrum. På lantmännen köpte jag billiga tröjor, på ÖB färg och sköljmedel. Men ju närmare jag kom staden ju mer trafik - det var fjordfestival - har ingen aning om vad det är för något men det genererade mycket bilar.

Jag fick köpt min mjölk och mitt smör. Sedan tog Xera och jag en svamppromenad, tillsammans med den sena svampturen, några timmar senare, fick vi nog en tre, fyra eller fem liter. I morgon får husse rensa och skära

Av Xera - 18 juli 2009 20:59

I dag har jag varit på de ställen där jag är ganska ensam om att plocka så det blev bara dem som var av storleken större än två femkronor som fick följa med hem i korgen, resten stannade kvar på återväxt - kanske plockar någon annan dem - då får de något gott att äta

Av Xera - 17 juli 2009 22:26

att det är med en surkärring som nyss löpt och Chiva är inte snäll mot Xera -alltså lite tråkigt men idag fick de varsitt jättegott ben och sedan snodde Xera Chivas när jag roppade; "Mat!"


Vi orkade inte med någon kvällspromenad - klipte hela gräsmattan, vissa delar två gånger. Detta genererade i mycket gräsklipp som nu fungerar som gröngödsling

Av Xera - 17 juli 2009 22:25

Det ska vi vara tacksam för, fast det var vilsamt när det regnade och då slapp man vattna och svampen växte ;))



Av Xera - 16 juli 2009 22:49

Var iväg med Chiva idag och plockade lite svamp, bara några liter,

När jag passerade ett hus kom ägaren utspringade och skrek! "Har du varit och tagit mina svampar!!! Får jag titta i din korg om de ligger där?


Chiva accepterar inte att folk kommer framspringande på det sättet och även jag blev sur - fick jag inte gå var jag ville och ... så jag fräste lite, men så upptäckte jag att personen i fråga var lindrigt nykter så vi började prata lite strunt i stället.


Nu tror jag inte jag tagit hans svampar ; )) men om så - hur märker man ut sina svampar?


Har för några år sedan fått veta att i "min skog får du inte gå!" Där vill jag att mina svampar växer så att jag kan plocka dem när jag vill och inte vill jag träffa någon där heller - vad svarar man på ett sådant "påstående"?


Nu bryr jag mig inte i sådant - om så skulle livet vara väldigt jobbigt, att ta hänsyn till andras åsikter i småsaker och svamp finns det så att det räcker till alla.

Av Xera - 15 juli 2009 21:32

Funderar mycket på det där hur föräldrar hanterar rättvisa mellan sina olika barn - är det milimeterrättvisa eller har alla föräldrar sina favoriter?



Av Xera - 15 juli 2009 20:52

Idag har vi varit på kalas och själfallet var Xera med, var hon även förra året, då tog vi tåget ner till Göteborg men idag tog vi bilen, det är ju så dyrt att åka tåg!

Xera tycks ha kalasvana, sköter sig så väldigt bra, sitter snällt stilla och sa inte ett ljud, luktade bara lite i buskarna vi gick förbi - det bor många katter på gården där vi firade.


Det var en massa folk och ännu fler som sprang omkring och hundar som som passerade - Xera bara satt snällt men när någon kom fram slickade hon dem vänligt och lät sig behandlas av alla - hon är helt otroligt duktig på att gå på kalas, mitt hjärta.


Det var dottern som tog kopplet och gick i förväg till bilen  men några mil på väg hem undrade husse om vi glömt hunden - hon sov djupt - de är jobbigt att gå på kalas

Av Xera - 15 juli 2009 20:50

Den gröna bilen har blivit styrmoderligt behandlad av mig sedan husse blev sjuk, den har mest fått stå stilla, så bromsarna har rostat sönder. Har fått ett kostnadsförslag och kan väll säga som så att speceillt glad över slutsumman blev jag inte men tid är beställd

Ovido - Quiz & Flashcards