Alla inlägg under juli 2009

Av Xera - 20 juli 2009 21:01

Som alltid är hon superduktig och nu har hon lärt sig att leta efter slutet - en snusdosa med köttbullar i. Snart ska vi börja med apporter i spåret - husse har gjort sådana men jag vet inte hur man ska lära Xera hämta dem

Av Xera - 20 juli 2009 20:58

Men jag lovar mig själv att i morgon ska jag ta nya tag och några nya kantareller kan jag ju inte plocka innan husse rensat dem som står på altanen och fågelburen är ju städad och allt annat som blivit gjort i dag så kanske, kanske - hoppas kan man ju alltid.


Nu är det en massa squash på gång och de svarta vinbären bör snart plockas. Sallad finns det flera sorter och ny är sådd så det ligger inte helt nere - bara nästan

Av Xera - 20 juli 2009 20:48

Här finns en del bedrövliga typer i omgivningen - vad de säger om mig ska vi inte ens försöka tänka ; )) men igår när jag och Chiva var på jordgubbsåkern - det var stängt, ingen som satt och tog betalt. Så var det en gubbe som kom och glodde på oss, försökte få ögonkontakt med honom, först trodde jag att det var någon av dem som plockar för ägaren men så såg jag att personen hade med sig ett durkslag så jag insåg att han var, så som jag, på "olagligheter".


I morse stoppade jag på mig pengar för att om de skulle vara där och kunna ta betalt - tänkte inte ett ögonblick på gubben, men jag såg att det var vackert väder och trodde att de kanske skulle ha öppet och sedan flera år har jag ök med dem om att jag plockar när jag har lust och sedan betalar jag vid tillfälle.


När jag var på väg hem från promenaden ser jag gubben som i går stod i landet och plockade i sitt vita durkslag och han tittade på mig och ställde sig vid det lilla röda huset där de väger och tar betalt, tittade på mig och jag såg riktigt hur han funderade på om han skulle "anmälla" att jag plockat jordgubbar men så tänkte han kanske att .... Sak samma han sa inget och det var väldigt dumt! Önskar att han försökt skvallra - för det syntes så tydligt att han ville det men vågade inte, han hade ju själv plockat.


Men håll med mig om att det skulle varit lyckat, strax efter det att jag varit där och betalt och gissa om de blir häpna varje gång jag kommer och betalar i eftrskott.

Av Xera - 20 juli 2009 20:45

Som jag kan ha när jag tränar kantarellsök med Xera - hade inte ens med mig någon korg men det fanns så mycket svamp att jag var tvungen att börja rota i fickorna på västen och där fanns jordgubbskartonger! - det blev förutom dem som åkte i svampsökarpåsen - lite drygt 1½ liter.


Sedan åkte jag och xera på svamputflykt och med oss hem hade vi 1.8 kg, och då lämnade vi minst hälften, på tillväxt

Av Xera - 19 juli 2009 22:08

en massa ljud, vi stannade till och en bit framför såg vi folk och en hund. Vi stannade för att låta dem upptäcka oss. Hunden lyftes upp men så kom husse bärande med den och frågade om de kunde få hälsa - det var en liten valp. Sa att egenterligen men det var ju inte så lyckat då min hund var i koppel, det sista hörde han inte så han släppte ner valpen och den lille björnen kom framrusande och hälsade på Xera. Hon hade gärna lekt med den men där mitt i skogen bland alla rådjur släpper jag inte henne. Den var så söt att vi velat ta med den hem

Av Xera - 19 juli 2009 22:05

Fick trädgården lite skötsel i dag.


har en känsla av att jag inte kommer ur sängen i morgon men det får det vara värt - så roligt att rensa och röja och det som jag trodde var kålrabbi var egentligen tomatplantor - fröna var köpta på Lidel och det säger väl det mesta ; ))


Det som tagit sig bäst i år är nog persiljan - pallkrage och löken i pallkragarna samt den som är mellan pallkragarna men i kogödsel

Av Xera - 19 juli 2009 22:03

Som sagt när det gäller mitt speciella kantarellställe vill jag inte att någon ska klampa in och sno svamparna som jag vårdar ömt.


Det var nära idag, fast än så länge är det inga svampar att tala om, de är bara på tillväxt men ändå - jag går och tittar till dem lite då och då och idag vaktade Xera och jag dem - så löjlig man kan vara ; )) kan inte hjälpa det

Av Xera - 18 juli 2009 21:22

Eller ska man krasst utrycka sig att Chiva är dum mot Xera - så är det.


Chiva har nyss slutat löpa, Xera löpte inte och nu är Chiva allmänt elak mot lilltjejen, det är mycket som spelar in.


Ärligt talat räknar jag dagarna tills dess att klunsen flyttar, extra mycket nu när hon är, i mina mänskliga ögon, elak mot Xera.


Annars är Xera fortfarande väldigt pigg på att jaga rådjur - vi tränar varje dag och nu sätter hon sig ner, kan även lägga sig när hon är i koppel och jag säger till men stutsar oftast fort upp. Hur ska jag få bort detta viltintresse???? 


Vi gick ju en inkallningskurs som innehöll just detta med vilt men då satt Xera snällt när instruktören drog en älgskank framför nosen, hon reagerar i vardagen mycket på synintrycket - flyende rådjur får henne väldigt taggad, samt på luftintrycken - heter det så? de dofterna som kommer när rådjuren rör sig i närheten och inte så mycket på markdofter.

Instruktören menade att jag skulle dra en rådjursklöve tex. på tomten och sedan neka henne att lukta just där, har inte orkat ta tag idet men borde kanske, fast har en känsla av att det skulle vara ganska meningslöst - hon går ju på lukterna som går högre upp och den enda klöver jag har är från ett dött rådjur, nog känner hon skillnaden eller gör jag saken svårare än vad den är?


Annars är hon en perfekt hund - händer det något sätter hon sig ner och tittar, helt tyst. Fast ibland när vi träffar folk vill hon ju fram och hälsa men det får hon inte och hon blir bättre och bättre på att negligera det mesta - nu talar vi inte om andra hundar som kommer framrusande.


I går gick det förbi fem hästar - hon satt vid grinden och studerade dem men sa inte ett ljud. När det händer något går hon fram till staket, sätter sig och tittar men jagar inte upp sig - hoppas det håller i sig för det är väldigt behagligt med en hund som är så lugn och samma sak i bilen, det kan hända vad som helst utanför bilen hon förblir lugn och tittar bara -mitt lilla hjärta som har många fel men ännu fler positiva egenskaper och hitta kantareller gör hon, eller snarare sätter sig ner och markerar när jag plockar ; ))

Ovido - Quiz & Flashcards