Alla inlägg den 11 maj 2009

Av Xera - 11 maj 2009 23:26

Idag var det kurs igen men vi har inte tränat något och inte gått en vettig promenad på nästan sex veckor så Xera är väl inte direkt den som lyssnar på sin matte när det finns störningar, knappt annars heller, snarare håller hon sig så långt bort från mig möjligt, har både trampat på hennes tassar med gipset samt slagit henne i huvudet med kryckorna så hon håller sig så långt bort från mig som möjligt och har lärt sig att ropar matte så ”håller jag mig undan” – ganska dumt om man går på inkallningskurs och de andra ekipagen är superduktiga.

 

Ville inte gå dit, har fortfarande djävulskt ont i den nu gipsfria foten men kursen var inte helt gratis så mot bättre vetande åkte jag dit.

 

Kan inte påstå att det gick så lysande och ont fick jag, så ont att jag till slut ställde mig i skogskanten och vågade inte röra mig. Xera lät och tjöt och var allmänt ohyfsad. Efter en stund så kom Dundras matte fram till mig och sa ”Hon känner sig nog utanför” Självfallet var det så jag drog ett djupt andetag och startade om, man kan plocka fram extra resurser om det verkligen behövs, och då slutade hon låta, min marodör.

 

Nu är min fot flera fötter bred och jag inser att denna kväll får jag betala länge för men jag lärde mig mycket om min hund, även om jag under resans gång – på kursen, inte hängde med; alltså – gå inte på hundkurs med en nästan bruten fot. Doktorn sa att jag skulle gå med kryckor några veckor till och så är jag så dum att jag ger mig ut på sådana äventyr, har bara mig själv att skylla.

 

Men allt började ännu värre, åkte förbi en djuraffär och eftersom jag visste att de sålde ganska billiga selar hade jag bestämt mig för att köpa en där, tänkte ha en speciell sele när vi tränar med lina, och eftersom det är av övergående ville jag ha en så billig som möjligt. Paret i affären har fått ett horn i sidan till mig så det var nästan att jag nekades köpa en sele – vad var det för dumheter att träna inkallning med sele, lina kunde man ha men då skulle man sätta denna i halsbandet så att det verkligen kändes för hunden när man stampade på den, att det gjorde ont så att hunden lärde sig.

 

Fick även veta att Xeras uppfödare avlar på att få fram hundar som verkligen vill jaga och döda så ….  

 

Nej nu släpper jag detta men nu förstår jag varför hundar kan bråka så mycket – när olika hundfalanger bråkar så mycket och väljer att lägga in så mycket prestige i sin personliga svär .

 

Ha en bra natt och morgondag själv ska jag ta fram båda kryckorna i morgon och starta om och hoppas foten återhämtar sig från kvällens äventyr.

Xeras matte som är fullt förvissad om att vi kommer att komma överens igen

 
Ovido - Quiz & Flashcards