Alla inlägg den 21 maj 2009

Av Xera - 21 maj 2009 20:01

Hemtjänsten har gång på gång sagt att på helger får sambon ingen hjälp - Då är ansvaret helt mitt men idag var det tydligen inte helg så han fick hjälp och jag hade inte satt undan Chiva - undras hur det gick, husse själv säger - Var det någon här?


Vissa dagar blir inte som man tänkt sig.


Sak samma i morgon är det vardag igen och då kommer dottern hit - det ser vi fram emot - hoppas Ni har något trevligt framför Er

Av Xera - 21 maj 2009 19:59

Nu har vi haft näst sista tillfället på Xeras kurs

Där jag första gången trampade fel och bröt foten, Xera tyckte att matte var tråkig och att Dundra och hennes mattar, betydligt roligare.

Nu idag var inte Dundra med och instruktören höll med om att de två hundarna ska nog inte gå på samma kurser. 

Xera var kontaktbar idag och är nog inte en så bedrövlig hund som man kunde inbilla sig vid första anblicken.

 

Dundra, Edit och Xera tränade i helgen och då lyckades Edit smita och komma fram för att leka med Xera så nu har den cirkusen startat igen – Xera är hela tiden uppmärksam på om det kommer en liten vind farande för att leka.

Edit har gått från ena klarheten till den andra och är numera otroligt lyhörd på sin matte men har ett gott öga till att reta Xera och Edit är hunden med glimten i ögat – otroligt söt och charmig, tycker både jag och Xera.

 

Idag tittade instruktören på de tre sinnena;

  • band fast ett snöre i ett har skinn och en älgfot och drog när hundarna stod och tittade på – Xera tyckte nog snöret var roligast
  • Sedan fick vi byta sida och hundarna fick passera ”spåret” Xera tyckte andra hundlukter var mer spännande
  • Hundarna fick gå fram och lukta på älgfoten, var inga problem att få med henne därifrån, har skinnet brydde hon sig inte om, hon stack efter en hare som väldigt liten valp och kom tillbaka väldigt fort – haren var för snabb för henne då och det minns hon tydligen.
  • Sist pep fröken med pipleksak. Ingen av hundarna på kursen hetsade upp sig, ärligt talat tycker Xera det är lite obehagligt med pip, inte så att hon blir rädd men idag valde hon sig att sätta sig snett bakom mig, kan det bero på att vi har fåglar här hemma och att hon fått lära sig att sådana låter och hon får inte reagera.
  •  

    Om en dryg vecka går vi sista gången och sedan ska instruktören och jag prata om vad hon tycker vi ska fortsätta träna. Har fullt förtroende för denna unga tjej, hon är otroligt duktig på hund, är så glad över att vi fått kontakt – Xeras matte behöver träna med sin hund – Xera behöver jobba och matte behöver lite styrning då hon fått denna lilla sak i sin vård, alltså Xera är det bästa i mitt liv om Ni nu undrade ; ))

    Av Xera - 21 maj 2009 19:52

    Fast det är bara maskrosdun men inte roligt - hatar sådant då de tar över helt i vår trädgård.


    Annars har vi (jag drar upp och lägger i kärl och Xera tömmer kärlet) rensat i ena jordgubbslandet och sedan täckt med gräsklipp, det andra landet, där det finns mycket smultron tar vi en annan dag.


    Det var en bedrift att kratta och ta tillvara idag fast egentligen älskar jag ju detta, att ha en trädgård att sköta om - hoppas jag får behålla den ytterligare några år.

    Ovido - Quiz & Flashcards