Direktlänk till inlägg 28 maj 2009

Nu vet jag varför så många äldre rånas

Av Xera - 28 maj 2009 21:00

Det är hemtjänstens fel, de vänjer sina brukare vid att det alltid är olika människor som kommer och den som blir rånad är van vid att dörren springs ner av obekanta.


Det jag reagerade över var att på de veckor som sambon hade hemtjänst var det bara två som hade "tjänstebricka" de andra - sambon kallar dem ungarna, kommer bara in, säger sitt namn och sätter sig.


Detta är ett allvarligt problem, att äldre människor eller sådana som sambon som tappat fotfästet, att de blir så sårbara och lätta att förgripa sig på.


Sambon orkade inte med hemtjänsten - fem dagar och fem olika personer så jag ringde och avbokade fortsatta besök men så var jag borta idag under den "sårbara"tiden och när jag kom hem och såg ett spel på köksbordet frågade jag varför?  Han var här och spelade med mig. Vad sa Chiva då frågade jag och till svar fick jag "hon sa VOV" När jag fortsatte fråga blev han osäker och trodde att han blandat ihop saker och ting, kanske var det någon annan dag de varit där. Sak samma nu har jag både talat med biståndshandläggaren och personalen på de som skickar ut folk - vi klarar oss själva nu. Men det är som sagt inte bara jag som tycker att det är bedrövligt att det inte ska fungera, han behöver hjälp och jag avlastning så att allt inte brakar åt skogen men så fungerar det inte verkligheten och den dagen jag säger STOPP då blir det väldigt mycket dyrare för samhället, fast det är ju den dagens problem och de har väl fått för sig att jag är ganska uthållig ; )) 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xera - 22 januari 2012 20:01

Men Xera hälsar till Er alla och i kväll har jag tid att umgås med Er men sedan kommer några fulltecknade dagar och när jag sedan loggar in förväntar vi oss hälsningar från Er eller så säger vi godnatt och fortsätter på annat ställe eller så lever hu...

Av Xera - 22 januari 2012 19:02

Bytte ställe att vara, att skriva om mig och hunden. Först blev vi fler i familjen, lilleKisseMisseNissen flyttade hit. Det var ju inte så lyckat med att hunden skulle knyta an till husse, husse var för sjuk så därför blev det en kattunge, men även...

Av Xera - 28 november 2009 20:55

Helt fantastiskt att en blogg kan överleva så här länge utan inlägg. Det var ju ganska länge sedan Xera och jag lämnade detta stället men trots det kommer det dagligen mängde av besökare - helt fantastiskt!   Numera är vi på en massa andra stäl...

Av Xera - 17 november 2009 23:29

Nu ligger hon på Blåstjärnan med lunginflammation. Kennelhostan utvecklades till detta ...

Av Xera - 15 november 2009 21:09

Detta är lite av ett test, att se hur länge ilska kan hålla i sig och tydligen finns det människor som är väldigt aggressiva av sig - hemskt egentligen. Fast de lever säkert på adrenalinet av sin ilska och mår på sitt sätt bra.   Själv tycker j...

Ovido - Quiz & Flashcards