Direktlänk till inlägg 28 juni 2009

Djurplågeri

Av Xera - 28 juni 2009 22:00

Kan man nästan tycka att det är när man ger sig iväg och tränar med hunden i denna hettan.


På morgonen går Xera och jag till sjön och badar.

Idag fanns det en bil helt nära så hon fick gå i koppel extra länge men där fanns bara ett tält och två unga killar. Frågade dem om de var hundrädda men när de inte var det gick vi lite närmare sjön än normalt, ställde skorna lite närmare och använde mig alltså inte av bänken kring eldplatsen, som vi brukar innan jag släppte henne.


Hon var lika feg som vanligt - vill inte simma men det är av övergående natur - hon kan simma och jag ska ta på mig baddräkt och ge mig ut och simma så att hon följer med.


Men hon svarade på förbudet att inte springa fram till killarna och umgås. Har tränat väldigt mycket på detta, att hon inte ska springa fram till folk utan att hon fått ett ok och helt tydligt har hon förstått budskapet.


Men så skulle vi ju träna kantarellsök - kursen är svindyr så vi måste träna hemma/utanför kursen, även om det är ökenhetta. Väntade till långt inpå kvällen.


Xera vill inte träna hemma på tomten - det passar sig inte tycker hon så vi går en kort bit till ett ställe där det finns kantareller, om det regnar! Men där finns även mängder av rådjur men det finns det ju även i skogen och min avsikt med kantarellsök är ju att det ska finnas ett alternativ till rådjursjakt ; ))


Det är många ritualer kring vår träning  men vi börjar från början varje gång - svamp + godis och då är Xera suverän, tar bara - raka spåret så hittar hon svampen/godisen.

Men så var det ju det där att hon skulle sätta sig också, att hon skulle markera svampen - hade hon inte lust med idag.


Brydde mig inte om att hon inte satte sig av sig själv, gick steget vidare - att hon skulle leta svamp utan godis och det gick väldigt bra men, att sätta sig!


Västen har många fickor och den med rostbiffen var nog inte helt stängd så när jag återkom efter att ha lagt en kantarell hittade jag Xera i en plastpåse som nu var tom!

Nu hade hon gjort slut på det extra goda godiset så hon bestämde sig för att visst jag går min väg i linan men leta efter kantarell - det kan du göra själv! jag kan sätta mig och för det kan jag väll få en frolic, den unga damen har fastnat i detta med köpt godis och frolic är otroligt gott.


Fick inse att hon hade övertaget så vi tog av sele och lina och gick hem - hon är för smart för mig, mitt hjärta!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xera - 22 januari 2012 20:01

Men Xera hälsar till Er alla och i kväll har jag tid att umgås med Er men sedan kommer några fulltecknade dagar och när jag sedan loggar in förväntar vi oss hälsningar från Er eller så säger vi godnatt och fortsätter på annat ställe eller så lever hu...

Av Xera - 22 januari 2012 19:02

Bytte ställe att vara, att skriva om mig och hunden. Först blev vi fler i familjen, lilleKisseMisseNissen flyttade hit. Det var ju inte så lyckat med att hunden skulle knyta an till husse, husse var för sjuk så därför blev det en kattunge, men även...

Av Xera - 28 november 2009 20:55

Helt fantastiskt att en blogg kan överleva så här länge utan inlägg. Det var ju ganska länge sedan Xera och jag lämnade detta stället men trots det kommer det dagligen mängde av besökare - helt fantastiskt!   Numera är vi på en massa andra stäl...

Av Xera - 17 november 2009 23:29

Nu ligger hon på Blåstjärnan med lunginflammation. Kennelhostan utvecklades till detta ...

Av Xera - 15 november 2009 21:09

Detta är lite av ett test, att se hur länge ilska kan hålla i sig och tydligen finns det människor som är väldigt aggressiva av sig - hemskt egentligen. Fast de lever säkert på adrenalinet av sin ilska och mår på sitt sätt bra.   Själv tycker j...

Ovido - Quiz & Flashcards