Alla inlägg den 19 juni 2009

Av Xera - 19 juni 2009 21:39

När vi skulle gå på kvällspromenaden, skulle gå utanför tomten och träna kantarellsök, kom jag på att kantarellerna stod kvar på altanbordet så jag sa Sitt och vänta till Xera och hon satte sig och satt fint och väntade! Kanske inget för Er men ett stort framsteg för Xera.


Vi tränade kantarellsök idag men Xera tycker inte att man ska göra det på tomten och inte att man ska ha koppel och bindas upp vid flädern. Visst kan man träna på tomten men inte med sele och koppel, får se om vi kan vända hennes åsikt.


Det finns inte så många träd på lämpliga ställen på åkrarna och så är ju de nyskördade och då ska man inte förvänta sig att hunden kan spåra där, har jag lärt mig - stämmer det?


Vi tränade kantarellsök i rådjursskogen och det gick bra men jag har en känsla av att hon bara hittar kantarellen eftersom hon vet att jag blir glad då - hon har egentligen inte tid till sådant.


Någon speciellt bra kantarellsöks hund tror jag inte hon blir - får nog forstätta leta själv och be henne vänta medan jag plockar.

Av Xera - 19 juni 2009 21:36

En slags högtid och vi har firat det idag, husse och jag genom samvaro och god mat. Har medvetet ägnat mer tid åt samvaro och låtit honom hjälpa till, tar ju lång tid men han mår bra av att få vara delaktig och minns faktist när han gjort något - ett stort framsteg!


Vi ska fortsätta i samma anda i morgon och åka på utflykt.


Vi åt egen potatis idag, den har vuxit i spänner under matrumsfönstret och var väldigt god

Av Xera - 19 juni 2009 21:22

Xera går ut på morgonen och sedan tycker hon att man ska vara ute tills man går in och sover på natten, sedan sover man länge och djupt.


Hon har sina ställen där hon ligger och spanar men hon är duktig på att sysselsätta sig själv också, har slaktat en gammal spann idag och så lite annat också. Nu har hon slutat gräva egna hål men älskar att ta krukor, jag sätter mycket i krukor för jag planerar att åka på en massa växtförsäljningar men så skadar jag mig och kommer aldrig iväg så här står 100 tals krukor, och att dra ut innehållet samt att flytta på vattenkannor - hon älskar dessa gröna tio literkannor, måste snart köpa nya.


I dag tog hon ett underlägg till några julblommor, har glömt namnet, men blev väldigt arg på henne så nu kommer hon nog att låta bli just dessa lökar - amaryllis var det nog jag menade.

Underlägget hade innehållet nötfärs så jag får skylla mig själv ; ))


Xera uppför sig som en valp och jag har en känsla av att hon är hunden som mognar sent men när hon väl kommer till insikt så blir hon perfekt.

Av Xera - 19 juni 2009 21:19

Idag plockade vi våra första kantareller och eftersom jag är ganska duktig på att uppdatera bloggen kanske jag kan skriva här hur mycket jag plockar, för jag vill väldigt gärna veta men lyckas aldrig komma ihåg.


Idag blev det inte så många, och de var väldigt små och borde fått stå kvar men tänkte att det kanske skulle vara bra med lite färska att ha i träningssyfte. Vi tränade hemma idag med frysta och det blev väldigt blött i fickan ; ))

Ovido - Quiz & Flashcards