Alla inlägg den 24 juni 2009

Av Xera - 24 juni 2009 23:17

Tycker nog att de borde skicka sin personal på charmkurs så att de inte skrämmer slag på kunderna, fast sak samma - alla måste ju besiktiga sina bilar oavsett.

Av Xera - 24 juni 2009 22:26

Vi startade med att repetera vad vi lärt oss första gången - att binda upp hunden, lägga ut svamp + köttbulle (idag hade vi med oss rostbiff, inte fy skam det heller) och så låta hunden spåra upp/söka. Självfallet är tjänstetecknet väldigt viktigt så jag slet med kantarellselen och Xera sa gång på gång – Nej! Vi startade i det svåra läget - att gömma i ris och att gå i en cirkel. Nästa steg var att hunden sökte upp kantarellen + godisen samt att den satte sig ner eller den markeringen som man valde, självfallet la man in ett kommando på markeringen. Först tänkte jag välja ligg men efter instruktörens förklaring och Xeras egna val blev det "sitt". Xera var klockren, sökte metodiskt och jag var lite osäker på om hon spårade mig men instruktören som såg det "liksom från ovan" menade att det var mest svamp/godis hon sökte. Nästa steg var att utesluta godisen, att låta hunden leta rätt på svampen och sedan sätta sig. Vi backade några steg, gick bara ut 1½ meter - rakt ut och rakt in men lät hunden sitta kvar någon minut för att få upp förväntan, detta fungerade inte på Xera, hon ville ut på en gång och när hon inte fick det - hennes blick är enorm när hon vill iväg så tappade hon intresset. Tyckte inte att hon förstod vad vi höll på med - att hon inte gick ut och hittade svampen på en gång så vi vilade - då hittade jag en massa kantareller!!! och sedan studerade jag närmsta hund och märkte att han var minst lika dålig som Xera, att kanske inte Xera var så korkad som jag först inbillat mig.Vi gjorde ett nytt försök och jag tror att poängen trillat ner för Xera – Vi ska träna under veckan fram tills nästa gång då vi ska utesluta människodoft på kantarellen – hur gör man det? Men det ska jag inte bekymra mig för nu – nu ska vi fokusera på att Xera ska lära sig söka rätt på kantareller utan hjälpen - godisen

Ovido - Quiz & Flashcards