Alla inlägg den 18 juni 2009

Av Xera - 18 juni 2009 22:55

Tog en av spännerna och det räckte nästan till både husse och mig. Det var jättegoda potatisar och vi har två spänner kvar så i morgon fortsätter vi äta.


Har fler potatis som ska i jorden så i morgon får jag lägga mig på knä och rensa och sätta potatis, är lite jobbigt men blir desto godare när man äter den - potatisen

Av Xera - 18 juni 2009 22:46

Denna instruktör inger verkligen förtroende och hon har presenterat hur hon tänker fortsätta kursen, hur hon ska ta bort hjälperna och jag tror på hennes sätt så det ska bli väldigt spännande att se det färdiga resultatet.


Vi har ju skaffat sele och nu ska vi införa lina och så ska Xera och jag bestämma hur hon ska markera, som det är i dagsläge lutar jag åt att hon ska lägga sig ner - hon ligger bättre än att hon sitter  men så har vi ju alternativet att hon dansar - gör hon alltid när hon får maten och det beteendet har hon själv bjudit på men som sagt vi får nog låta Xera själv ha lite talan i detta.

Av Xera - 18 juni 2009 22:30

Var den än slår ner


Fick just veta att en släkting dött i, inte så gammal - hemskt även om man inte umgicks men när man vet att personen var sjuk många år och fick en plågsam död

Av Xera - 18 juni 2009 21:02

Första tillfället skulle hunden lära sig att förknippa kantarell doften med något gott, för Xeras del var det falukorv.

Fröken tillhandahöll torkade uppblötta kantareller och berättade att det gick lika bra med frysta, sådana på burk och så givetvis sådana som man plockar.

 

Vi fick använda oss av en startplatta – ett burklock som låg en bit från hunden. Man band upp hunden och så fick den titta medan man gick ut från plattan och la kantarell + godis, gick ca 1½ meter.

Sedan gick man till sin uppbundna hund, tog loss den från trädet och satte första gången på en sele – vi har köpt en helt ny sele som inte fungerar som spårselen och inte heller som promenad selen eller reflexselen – en helt ny konstruktion, det är noga med cermonin runt allt i början, sa fröken.

Vi ställde oss vid plattan och lät hunden vänta/ha tråkigt ett tag. Vi kom på att för oss två fungerade det att hon fick sätta/lägga sig och fick sitt kommando först när hon var redo – när hon tittade på mig. Vi jobbar som så att hon måste titta mig i ögonen och vänta på ett ”varsågod”/ok innan hon får fortsätta. Andra använder säkert helt andra sätt.

 

När Xera tittade på mig sa jag KANTARELL och så fick hon söka. När hon hittade kantarellen/åt upp korvbiten, berömde jag henne och så gick vi tillbaka till trädet där jag band henne och så gick jag ut och gömde en ny svamp/korv. Så gjorde vi fyra gånger, sedan vilade man någon minut, flyttade lite på plattan och så gjorde om samma sak ytterligare fyra gånger, alltså band man upp hunden åtta gånger.

 

Av med selen och en kort paus – jag hällde upp vatten till henne och kaffe åt mig.

 

Nästa moment var att man, först flyttade på plattan sedan gick man lite drygt 2½ meter innan man placerade ut godisen. Detta gjorde man tre gånger, tog en kort paus då man flyttade på plattan och så gjorde man det tre gånger till. Nu hade man bundit upp hunden åtta plus sex gånger. Tog av selen och gjorde paus, drack mer vatten och kaffe.

 

Nu förflyttade vi oss till skogsterräng och gjorde om samma sak, alltså gömde godis fyra gånger på 1½ meters avstånd, flyttade plattan och gömde kantarell fyra gånger till. Nu förstod Xera vad vi gjorde och började bli väldigt taggad så när vi tog längre avstånd och tre uppbindningar var hon väldigt förväntansfull. Nu införde vi även att man inte gick rakt ut och gömde, man gick i en cirkel. När vi gjorde omgång två började jag dra mig ut i blåbärsriset – inga problem, Xera letade glatt upp korven, för det är ju just det – är det kantarell eller korv hon söker?

 

Nästa gång ska vi sluta lägga korv och istället belöna med klicker – då får vi se om det är kantarell eller korv Xera letar ; ))

 

Alltså det var många ”hjälpar” för hunden, både att den kunde se, att den kände lukten av korv och av matte.

 

Vi ska träna hemma men väntar tills i morgon och så ska vi även införa lina istället för koppel, kopplet ska hon bindas upp med under vilan.

  
Av Xera - 18 juni 2009 20:32

Som om det var något att skriva om på bloggen ; )) men det var så dyrt! Stönade så högt att vi fick 10% Sedan gick vi en liten promenad för att fira kopplet. Detta är med en extra hake och ring så att man lätt kan fästa det runt ett träd - behövs när man binder upp hunden vid sökträning.


Vi har börjat träna med klicker igen - Xera fattade inte riktigt att ett klick var godis, kan kanske bero på att jag ofta använt den när hon stått stilla och tittat på rådjur - då är hon inte speciellt  godissugen ; ))


Nu börjar hon bli ganska säker på att sitta kvar i luckan, billuckan, när vi kommit hem och jag går för att stänga grinden. Fast kommer det något väldigt roligt kan hon kanske sticka men för varje gång hon klarar det, ännu ett steg i rätt riktning.

Av Xera - 18 juni 2009 20:29

När jag äntligen fick igång den blå bilen, fick upp motorhuven och bytt batteriet så bokade jag en tid på besiktningen via datorn. Skrev inte ut men skrev upp tid och plats. Tror Ni det fanns någon tid åt mig - givetvis inte ; ((


Nu ringer jag och bokar tid

Ovido - Quiz & Flashcards