Alla inlägg under juli 2009

Av Xera - 30 juli 2009 20:32

Beräkna 2 digestivekex per person och blanda med lämplig mängd smält smör. Enligt mitt recept är det lämpligt med 7 mosade kex per 40 gram smör. Ni har säkert ett eget bra recept på Cheesecake, använd Er av det  Tryck ut degen i en form och grädda i ugn. Sedan fyller man skalet med Mascarpone - en dyr ost, enligt min åsikt – 36.90 för 250 gram men det går säkert att byta ut den mot tex. turkisk yoghurt och så toppar man med skivade jordgubbar, enligt receptet i GP men man kan byta ut detta mot hallon eller annat som man tycker om och som är anpassat till årstiden 

Av Xera - 30 juli 2009 20:19

speciellt den man får gratis i skogen.


Det har blivit en hel del icke registrerad svamp det sista. Först plockade jag en hel del innan dottern kom hit – vi har verkligen frossat i sådant – färska kantareller.

 

Sedan plockade vi en del så att hon skulle ha att ta med sig hem till stora staden så när hon åkt sin väg i dag var här helt tomt!

 

Hemska tanke!

 

Gav mig genast ut med Xera men glömde korg men hade en jordgubbskartong i fickan och när den var full gick vi hem, alltså en liter.

 

Kände att jag ville komma ut igen och rensa huvudet lite mer så vi tog en korg och gick iväg och kom hem med korgen full – 2 kg, nu har alltså husse jobb i morgon, det som jag inte hinner rensa i kväll alltså.

 

Hade tänkt locka med mig dottern till det sista stället som sambon visade mig, då innan han blev sjuk.

Han hade varit ute med Kajsa och hittat ett superställe så vi gav oss iväg – han visade och jag plockade, för på den tiden kunde jag böja mig ner obehindrat, hade inte ”brutit ryggen”.

 

Försökte locka med mig honom ytterligare en gång den hösten men det kom en massa i mellan – han var dålig och vi avlivade Kajsa  ; ((

 

Vet var man går in och var man ska komma ut och har en ungefärlig bild hur vi gick men har inte detaljerna klara så jag ville ha med mig dottern som har sin fars lokalsinne och så Xera som hittar tillbaka om man går fel men framför allt hittar alla vägar hon tidigare gått – väldigt praktiskt med en sådan hund.

 

Nu var det så mycket vi skulle hinna med när dottern var här och hon gjorde så mycket som jag inte klarar med ryggskadan att det inte blev just den svamprundan men den får Xera och jag ta själva en av de närmsta dagarna. Blir här tyst beror det på att hon inte är så duktig som jag tror ; ))


Av Xera - 30 juli 2009 19:59

Har vi haft idag

En skatunge. Den tog sig in genom ytterdörren, mellanlandade i köket och när vi kom hem; dottern, hundarna och jag så var den i datarummet - sambon är så sällskaplig att han bjuder in alla ; ))


Nu har skatan flugit ut och dottern har åkt hem - vad tyst här är och vad ledsna hundarna blev - båda två älskar henne innerligt - menar inte skator, sådana får de jaga bort från bären.

Av Xera - 30 juli 2009 16:56

Ena stunden är det uppehåll och nästa sekund öppnar sig himmelen. Köpte en vattenspridare som jag inte lyckats få fason på - vattnet sprutar bara ner i marken. Var på affären och fick demonstrerat hur man ska ställa den, det var nog för en månad sedan men efter det har jag inte testat min spridare, kom jag på häromdagen när jag såg den. Nu skiner solen så då går vi ut igen 

Av Xera - 29 juli 2009 21:40

Men det mesta ligger nere och det finns ju andra än oss som är ute och plockar kantareller och även de ska få något i sin korg/påse.

Av Xera - 29 juli 2009 21:33

Husse har varit ganska sjuk och då blir matter stressad men nu är husse bättre, för ett tag, och Xera har besök av sin idol - livet leker igen alltså.

Snart flyttar Chiva och då ska en katt flytta in, hade Xeras matte tänkt men vi får väl se.


Det har regnat ganska mycket och då smyger rådjuren under träden - och stackars Xera får inte jaga dem.


Regnet gör att benen i  jordhögen utanför kyrkogården blir tydligare - Xera får inte ta några ben, har hon lärt sig nu, men lite frestande är allt hela lårben. Människorna runt Xera blir mest illa berörda av skallbenen.

Av Xera - 26 juli 2009 21:24

Men jag ber att få återkomma en annan dag med mina mest lyckade försök i köket

Av Xera - 26 juli 2009 21:10

Xera är ju normalt en hund som bara tittar men i går kväll reagerade hon på en knepig gubbe som sprang mellan vår brevlåda och grinden, gång på gång - jag stod och tittade på honom.

Hon skälde inte men hon gläfste - bra att veta för nu är det nerräkning - Chiva ska flytta hem till sig och sin husse - deras bostad, var den nu kommer att bli.


Vet att det blir någon annan som blir bostadslös men det är som sagt inte vårt probem och ärligt talat så har just den hyresgästen- dottern har många att jämföra med, varit helt åt skogen och det kan man kanske var om man har första handskontrakt men nu talar vi om de som inte har det och som inte har förstånd att sköta sig. Har lyssnat på många historier och blivt helt ställd många gånger men orkar inte bry mig och så måste jag konstatera att det är inte konstigt att det finns så många bostadslösa

Ovido - Quiz & Flashcards