Alla inlägg under maj 2009

Av Xera - 20 maj 2009 20:15

Är hela gräsmattan klippt.

Ska starta ett nytt projekt i morgon, jordgubbslandet står på tur men även att fylla resten av pallkragarna och givetvis att rensa ogräs - överallt.


Har planterat om tobakplantor idag - har mängder av vit tobak, även röd och lila samt limefärgad - det ska bli spännande att se alla dessa och att känna doften av dem.


Många tomatplantor blommar och det finns även små gröna tomater! Helt sanslöst, så här tidigt, för mig.

Av Xera - 20 maj 2009 20:14

Xera hittade en död räv i ett dike - stackars räv, undras vad som hänt?

Av Xera - 20 maj 2009 19:37

Det kommer ju hit personal från hemtjänsten varje vardag – olika varje gång så jag stannar hemma tills personen kommit, presenterar för husse, hans minne är ju så kort att han inte kommer ihåg att det ska komma någon och sedan går jag med Xera. Alla är jättetrevliga men det varierar så när de kommer, förstår jag.

 

De nya rutinerna är numera att jag städar; dammsuger och tvättar golven i undervåningen samt plockar undan. Sedan går jag med Chiva, sätter henne i gäststugan – icke hund vana kan bli skräckslagna av hennes storlek och så väntar vi på att det kommer någon och sedan går jag iväg. Det varierar på strax efter tio fram till elva så jag får lära mig att vänta.

 

Gick för långt idag och fick väldigt ont så hemvägen tog väldigt lång tid och väl hemma blev jag om inte utskälld så nästan för att jag varit borta så länge.

Självfallet kan husse vara ensam en stund, måste nog vara övertydlig och säga det rakt ut varje dag, tycker inte om att säga sådant i hans närhet men …

 

Sedan hade jag alltså tappat hakan så jag gick och la mig och orkade inte alls göra allt jag tänkt göra.

 

Det är jättejobbigt med hemtjänst men husse behöver stimulans så det är bara att gilla läget, att det skulle bli så här illa ; (((

Av Xera - 19 maj 2009 20:34

Nu är det ju husse som har det men även jag har blivit "omhändertagen" Höll på att skratta på mig idag när den unga trevliga killen som var här för andra gången och som nu fått lite rutin och vågade prata, när han avslutade sitt besök med orden "Nu tror jag att jag vågar lämna Er, Ni klarar Er säkert"

Av Xera - 19 maj 2009 20:30

Men jag har börjat klippa gräset, fast det kommer att ta tid - gör ju så ont i foten.

Till slut fick jag tag i sjukgymnastiken men det är först i slutet av nästa vecka som jag får komma dit, trots remiss.


Tomater, Chili, Paprika och Gyllenbär åker ut och in varje kväll - de övriga, är mest tobaksplantor får överleva eller ej.


Lite roligt är prydnadstomaterna, plantorna är bara några cm höga men har börjat blomma!!! Vad ska det bli av de blommorna???

Av Xera - 19 maj 2009 20:30

Ingen bra vakt hund vi har ; ))

 

Fast det beror kanske på att Xera har lärt sig rutinerna nu och så får hon ju inte skälla, bara hälsa snällt på dem som kommer från hemtjänsten, fast idag blev jag helt förundrad. Det knackade på dörren men hon sa inte ett pip, följde bara med mig dit och tittade snällt. Sedan höll jag i henne när killen gick in – hon fick inte hälsa, får hon inte göra förrän de ska gå, när hon är väldigt lugn efter sin promenad och då får hon bara gå fram och bli klappad – det fungerar.

 

Som sagt det är bra men så är jag lite kluven, vill ju på samma gång ha en hund som varskor om det händer något, om någon kommer för att göra inbrott på natten eller att hon vaktar husse om de är ensamma – vi får väl se

Av Xera - 19 maj 2009 20:22

Det kunde ha gått illa

Har man mer än en hund i huset bör man bara ha på halsband när man är på koppelpromenad, det lärde jag mig hårdhänt när de förra hundarna var kring året, Kajsa och Nalle lekte och Kajsa fastnade med underkäken i Nalles halsband, han höll på att dö av syrebrist och Kajsa bet sönder sin tunga så att blodet sprutade. Sedan hade de bara halsband när vi var ute på promenad och de lärde sig att sticka in huvudet i halsbandet när man ropade. Tyvärr är jag inte lika noga när det gällde dessa två trots att deras lekar stundtals är väldigt vilda. Xera har ett halvstryp som sitter ganska tätt kring halsen men Chiva ett helstryp i läder som är så stort att hon tappar det ibland i lekens hetta och idag var olyckan framme – Xera fastnade med ena bakbenet i Chivas halsband och snurrade ett halvt varv så hon satt fast och tjöt, så mycket att Chiva blev arg, att de satt ihop gjorde väl inte saken bättre.

 

Fick isär dem men sedan var Xera helt förtvivlad – hon är stundtals en ynklig hund som det är väldigt synd om.

 

Det positiva med saken är att jag växte flera meter i Xeras ögon – hon förstod på något sätt att jag hjälpte henne eller något liknande, hon uppskattade i alla fall att jag hjälpte henne loss och efter att ha vilat i soffan en timme lekte hon glatt med Chiva igen – nu kommer de aldrig mer att ha på sig halsband på tomten och i kväll, i alla fall, kommer hon varje gång jag ropar. Halsbandet har hon haft på sig så att jag har kunnat gå och hämta henne när hon leker kurragömma, då när jag tycker att hon ska komma in

 
Av Xera - 18 maj 2009 22:12

Hur länge detta ska fungera,

att jag går upp och städar varje morgon innan hemtjänsten kommer och sedan ler glatt och tycker att livet är perfekt, att det inte är det vet ju Xera och reagerar efter detta.


Även husse vet att det inte stämmer - hur länge ska vi lyckas klara detta?



Ovido - Quiz & Flashcards