Alla inlägg under maj 2009

Av Xera - 15 maj 2009 21:12

Detta tips hittade jag någonstans, var har jag glömt men så bra att jag vill dela med mig av det.


Behöver man en extra kyl kan man fylla braspannan med kylklampar och sedan ställa plåtar med sådant som ska förvaras i kylen ovanför och enligt författaren ska kylan hålla något dygn eller hur det nu var - kanske något för Er?

Av Xera - 15 maj 2009 21:05

Måste ju i jorden, inser att vi får gå upp med ljuset i morgon och att sedan vakta Xera.

Vet inte om hon är speciellt förtjust i att gräva upp potatisar, lök är mer hennes grej. Gissa om hon älskar pallkragarna med sättlök ; ))


Förra våren då hon bara var liten liten valp käkade hon väldigt många pärlhyasintlökar - de var delikatesser enligt henne.


Som sagt Xera vet vad som är förbjudet och inte men vet också när matte ser henne och har lärt sig hur man gömmer sig i en pallkrage - leker jord ; ))


Att hon tycker potatis och deras blast är rolig vet jag ju, satte en hel del potatis i mjölpåsar och sedan mjölkkartonger - de flesta har Xera strimlat, mitt hjärta är fortfarande en marrodör men blir bättre, för varje år så vi har framtiden att se fram emot och vägen dit är kantad med våra trevligheter och även det som är jobbigt

Av Xera - 15 maj 2009 19:47

Vi skulle träffat hundkompisarn idag men så blev det förhinder och vi bestämde att ses på söndag istället -vi ska träna tillsammans, förhoppningsvis ska jag kunna göra inkallningar när de andra två är närvarande - hoppas kan man ju ; ))


Matte har bestämt att Xera inte får umgås med Dundra mer innan inkallningskursen är klar, den 2:e juni. Det blev så fel att de lekte tillsammans och inget annat och att jag sedan krävde att hon skulle bry sig mer om mig än trevliga Dundra när vi var på kursen ; ))


Självfallet ska hunden klara av det men det förutsätter ju att den har en ägare som aktiverar sin hund och hoppar matte fram på gips och husse ligger på sjukhus så tar gärna en hundkompis för stor plats. Annars så mår hunden bra och nu när husse flyttat hem är hon så mycket lugnare

Av Xera - 15 maj 2009 19:42

Viljan fanns men istället oljade jag staketet till altanen och på samma gång umgicks jag med husse. Fick ont i huvudet, säger inte om det berodde på oljelukten eller hans tjat ; ))


Måste få tid till att sätta potatisen i morgon. Har ett antal spänner och även mjölkkartonger och sedan har jag fått tips om ett jättebra sätt att förgro potatis men så måste jag ju få tid att gräva ner den också.


Men nu kommer jag på att jag planterat om både blomstertobak och även tomat och paprika/chili och liknande plantor så helt har inte trädgården fått stå tillbaka denna dag.

Av Xera - 14 maj 2009 20:20

Vi tränar att inte hoppa på besökare och träningen ger resultat – helt förstummad över att hunden lyder mig, kan det bero på att vi tränat så mycket de sista dagarna?

Fast när vi var ute idag på träningspromenad gick det inte så bra – det var ett rådjur som smög på oss så Xera var på helspänn hela tiden – VILLE jaga men fick inte, hade koppel på sig

Av Xera - 14 maj 2009 20:14

mot vissa leverantörer av kolsyrepatroner.

Två gånger i rad har jag köpt patron i en ICA butik i lilla staden och varje gång har apparaten uppfört sig konstigt, så knepigt att jag trodde den var sönder och fort tog den slut också!

Idag köpte jag ny patron på elaffären i ännu mindre samhället och nu har jag en fungerande manick – så bra! Att jag inte behövde köpa ny

 
Av Xera - 14 maj 2009 20:06

Pallkragarna är på plats, alla sju, fast då ser jag ju att det borde införskaffas minst lika många till men det får bli ett annat år, om vi bor kvar här då.

 

Xera älskar att stå i dem, kan det bero på att de är fyllda av bauhaus kogödsel? Sak samma hon är trädgårdsintresserad men lyder och går därifrån när man säger åt henne – kors i taket!

 

Sedan har ju den unga damen förkärlek för smålökar, typ pärlhyacinter och liknande – det är tydligen en delikatess, hennes åsikt.

 

Potatisen är ju förgrodd enligt konsten regler så de ska sättas i morgon, om jag hinner rensa bort ogräset – allt tar tid och speciellt när man har en villig hjälpreda.

 

Morötter är sådda, de orange, de svarta får jag förbereda för först. Persiljan är i en pallkrage och purjolöken är även den i jorden.

 

Har inte tid att sitta här

Av Xera - 13 maj 2009 20:02

Husse skulle till sjukhuset i stora staden i morse, det var väldigt viktigt att han kom tidigt, först sa de klockan nio men sedan ändrades det till 8,45 och den kvarten är betydelsefull om man ska ta sig genom Tingstadstunneln på morgonen så vi startade hemifrån redan strax efter sju – inte helt lätt att organisera en sådan morgon.

Tror Ni det var så brått när vi väl var där – fick vänta en ½ timme.

 

Sambon har sjukhus noja så han skulle smita hem när det dröjde – jag höll på att bli galen under halvtimmen vi satt där.

 

Vi hade blivit kallade via min mobil, när jag var ute, så jag hade inte tecknat ner några uppgifter, allt var bara sådant som jag kom ihåg och jag kom ihåg att han skulle ställa sin shunt efter men ingen visste något och ingen hade lust att hjälpa oss så jag fick bli sur och arg och så fick vi en ”adress” till dit vi skulle – där var det handkirurgi så det var bara att leta vidare och till slut kom vi rätt men då var jag arg.

 

Klockan var ganska mycket, solen sken och Xera satt i bilen så jag hade lust att ge mig iväg och flytta bilen men det gick ju inte, var ju tvungen att stanna och se till att husse inte förvirrade sig iväg.

Det gick ingen nöd på Xera, den blå bilen har solskydd där bak och så varmt var det inte men jag led redan vid 11 av sömnbrist – vaknade ju klockan 03.

 

Det är inte så lyckat att köra med en nyligen avgipsad fot, inte i rusningstrafik i alla fall men det blir nog bättre så småningom, med foten. Måste komma ihåg att beställa tid hos sjukgymnasten.

 

Nu tränar Xera och jag en del;

Stanna, både i gång och att kasta en boll över huvudet på henne – jätteskoj tycker hon. Vi tränar också att hon ska passera ett godisfat, hon svarar väldigt bra på Nej och här så det finns nog hopp för henne, bara jag lugnar ner mig och landar lite i tillvaron. I det stora hela mår hon mycket bättre nu när husse kommit hem – livet utvecklades inte så som jag tänkt när Xera flyttade hem till oss men vem har sagt att allt ska gå som på räls.

 

Sedan har vi snart passerat tröskeln när det gäller kom – hon har snart lärt sig att jag inte har gips på foten/är superstressad eller att jag kastar kryckor runt mig.

 

Vet att det var någon mer övning men det har jag glömt – har nog blivit smittad av husses ”glömma ihåg”. De andra på kursen fixade inkallning när en av hundarna lekte - Xera gjorde inte det - vi får nog gå en kurs till när matte har två ben eller så får vi träna med kompisar som inte tycker att hon är för jobbig när hon tjuter - hon saknar avstägningsknapp ; ))

Ovido - Quiz & Flashcards