Alla inlägg under juni 2009

Av Xera - 10 juni 2009 20:48

Xera och jag tog en sen promenad, kom nyss hem, och vi träffade många rådjur och hon blev helt blockerad - hon är rådjurstokig och vill väldigt gärna springa fram till dem och springa efter - vad hon vill göra mer?? om det finns det flera åsikter. Hade en klicker och klickade när hon stod stilla - annat kunde hon ju inte när hon var i koppel ; )) ingen reaktion och inte kom hon för att ta sin godis men när vi sedan var på asfalterade vägen hem då trillade myntet ner och hon stannade gång på gång och ville ha sin godis för klicket - oftast fick hon, märktes så tydligt att det var en fördröjd reaktion Berättade för husse om vår promenad - hon stirrade på honom för att se hans reaktion - lilla hjärtat.  Är helt säker på att vi på ett eller annat sätt får ordning på detta med lösspringande rådjur  

Av Xera - 10 juni 2009 20:37

Först gick jag till henne med min nacke, slutade när jag bröt benet men hon gav mig bra råd så även om jag inte kan vrida på huvudet ännu så har jag inte speciellt ont längre - hon kom med så bra råd.

Nu tränar jag min fd. brutna fot och på samma gång får benet med den nya hälsenan lite bra träning. Ska till henne på fredag och då hoppas jag hon kan hjälpa mig med den senaste skadan - ryggen som fick sig en sådan hemsk smäll. Var övermodig i går och det har jag fått betala för idag, han knappt kunnat stå på benen men då kan man läsa och jag har läst väldigt många bra nya författare den senaste tiden

Av Xera - 10 juni 2009 20:36

Annars har inget hänt, gårdagens glädje över att jobba i trädgården har betalat sig idag - har inte kunnat stå eller gå speceillt bra idag.

Av Xera - 10 juni 2009 20:33

Men tänker jag efter riktigt noga kan jag påstå att jag är glad över att soptunnan är tömd och att de inte bråkade om allt löst som hamnat där och så har jag ju en stor tunna jag kan fylla igen och tydligen tömmer de den oftare nu, kanske varannan vecka - inte helt fel

Av Xera - 9 juni 2009 20:53

Har för mig att vi träffade någon som tyckte det och så är det ju - Xera är en behaglig individ trots alla sina dumheter. Ska göra en lista på alla fel och förtjänster så Ni får skapa Er en egen uppfattning.


Hon har jagat bilar men numera är det bara postbilen om Dennis kör eller om vi stöter på en biltjuv, eller en som kör som en sådan.


Ser hon ett rådjur, hare eller svala vill hon jaga.


Hon drar i kopplet på promenaden om jag inte aktivt tränar henne.


Många stora fel men annars är hon en drömhund ; ))


Aldrig att hon skällt i bilen eller om någon gått förbi grinden - hon tittar bara väldigt mycket. Kommer det någon hon känner hälsar hon glatt men mot obekanta har hon lärt sig att vänta tills hon får hälsa - fattar inte hur hon lärde sig det.


Hon vet att husse ska man ta hand om och flera gånger om dagen rusar hon in och tittar till honom, att han mår bra. Hittills har han gjort det och förhoppningsvis behöver vi inte fundera över hur hon skulle reagera om han låg på golvet i kramper.

Klockan är mycket och jag har glömt alla de andra positva sakerna som jag tänkte skriva om min hund, sak samma - hon är en behaglig hund som är väldigt träningsvillig. Att hon sedan sover väldigt många timmar i sträck - väldigt positivt för matte som också vill sova många timmar.


När vi två var på promenad idag såg vi en gubbe som stod och studerade innehållet av grannarnas brevlådor, han såg inte oss och Xera är väldigt "studerande" hon stannar och kollar noga av läget innan hon fortsätter.


När vi dök upp tittade han på oss och konstaterade att hon var en snäll hund, och nyfiken svarade jag. Det är mänskligt, att man måste få veta om andra svarade mannen; ))


Vi var vid sjön idag men än vågar inte Xera simma så i morgon måste jag bada med henne - man gör allt för sin hund

Av Xera - 9 juni 2009 20:49

Mycket har jag råkat ut för och det mesta har jag skakat av mig men att jag ramlade och slog i ryggen - man kan ju hoppas att det slutar göra ont, sak samma nu har jag fått insikt i hur viktig ryggen är för människans välbefinnande och hur svårt det är med en dålig rygg.


Idag har jag njutit av att dona i min trädgård och det får jag betala för nu men så är det ju! att det som är trevligt kan vara dyrt ; )) Men att lite krypade och böjande skulle göra att det gjorde så här ont - inte rättvist

Av Xera - 9 juni 2009 20:46

Hade jag inte haft denna trädgård skulle jag nog mått betydligt sämre, även om jag ofta känner mig en smula stressad över att jag inte hinner med allt - inte ens hinner ser hur allt växer men det finns det ju orsaker till och just i år är det mycket jag missat men vidhåller ändå att - min trädgård är min lycka!

Av Xera - 8 juni 2009 21:31

och sår men kommer aldrig att bli klar i år.


Ta lärdom av mig - bryt inte benet i april och få inte sedan hem en skraltig husse samma dag som de tar bort gipset, eller var det dagen efter? Sak samma, det är ungefär samma sak.


Sedan hemtjänst och daglig städnign och stress och så när det är över ramlade jag och slog sönder ryggen - men nu har jag som sagt sått en massa sallad och Xera har hjälpt mig att luckra upp jorden, efter det - vi får nog köpa sallad hela sommaren ; ))

Ovido - Quiz & Flashcards