Alla inlägg under juni 2009

Av Xera - 29 juni 2009 22:08

idag, skrev adresser på kort som sambon sedan fick skriva till sina tvillingsystrar som fyller år i morgon.

Skrev ett neutralt brev till den systern som nyligen förlorat sin dotter i cancer.  Vi var inte bjudna på begravningen och vår dotter som ska fylla 36 år tror sig minnas kusinen men sonen som är 2½ år yngre minns henne inte så vi har inte umgåtts speciellt mycket men eftersom sambon umgåtts mycket med henne i yngre år ville vi visa vår aktning men när vi fick veta att det skulle bli en mycket välbesökt begravning bestämde jag mig för att vi istället skulle skicka blomsterchecker - hoppas brevet kommer fram.


Men nu kommer jag ihåg att jag skulle skrivit och skickat ytterligare ett brev, måste alltså ta ut bilen och hitta en brevlåda ännu en gång denna veckan.


Skadan i ryggen läker och gör så sakta mindre ont men nu har ett knä börjat stöka - aldrig ska man få vara glad och nöjd, men det är jag i alla fall

Av Xera - 29 juni 2009 21:46

Nu är ju Xera en badkruka, något har gått snett när hon varit med Chiva och badat - gjorde hon flera gånger med barnen när jag hade brutit ben men det löser sig och nu har jag letat reda på badräkten jag fick av dottern sistlidna födelsedag. Ska se om hon köpt den till mig eller om det är något hon hittade i gömmorna - passar den ska vi bada tillsammans i morgon, Xera och jag. Vet att man kan bada näck men vet också att man kan bli åttalad för förargeslseväckande något och det kan nog tanten bli om hon badar utan kläder. 


Vi bor väldigt fint och denna årstiden är det mesta bara helt underbart - att gå utmed prästgårdens tomtgräns och bli bedövad av alla schasminer, doften - de små bullerby liknande grusvägarna. På vintern när det blåser är inte allt lika charmigt men för tillfället bor vi helt perfekt.


Men helt perfekt var det mesta när Xera och jag tränade kantarell sök nu kväll - hon vet och hon kan och ibland vill hon - mitt hjärta! Tog kort på henne men så sa kameran att den ville ha nytt batteri så det får vänta tills i morgon med att visa de fina korten på henne när hon står i startgropparna. Som sagt idag både hon letade reda på svampen och satte sig och vatten drack hon och hemma har hon fått en basäng men det är tveksamt om hon vågar bada i den - för tillfället är hela Xera en försiktig sak. Fast när jag träffade en granne idag, en som jag normalt sett inte har långa samtal med men Xera förstod att nu ...


Hon vet att matte kan prata mycket och länge, så la hon sig ner mitt på vägen.


Kvinnan sa beundrande - "hon kan koppla av!" och det är ju Xeras grej, att koppla av när hon inser att hon bör göra det, oavsett vad som händer runt om - Xera är en i mångt och mycket helt perfekt hund som jag stundtals blir helt tokig på, att hon är så jobbig.

Av Xera - 28 juni 2009 23:36

är jag lite tveksam om det finns något sådant som vardagslycka men andra har kanske åsikt som vi kan få ta del av.

Av Xera - 28 juni 2009 22:38

för någon av oss - detta att husse haft en subarakblödning, eller hur det nu stavas och att de sedan gjort något fel som resulterade i att vår husse/sambo/far, blev som ett barn och att han är medveten om det - det är nog det värsta. Att han sitter och snöar in på att han är så mycket så långt från det han var tidigare. Som när han säger - det är ju ingen mening med att läsa TV programmet när jag ändå inte kan få igång TV, n


Själv har jag väldigt svårt för detta, att vara den enda vuxna i familjen - den enda som tar ansvar för saker och ting. Det var inget problem när han låg på sjukhus men nu när han är hemma är det svårt, fast jag börjar vänja mig och snart är denna period över men nog är det väldigt tragiskt, tycker jag i alla fall.


Ska skriva ett brev till ansvarig läkare och fråga honom om vad man gjorde för fel men först måste jag skriva en massa andra brev så det blir nog aldrig av, det att jag skriver och ställer dem till svars och det är tveksamt om de skulle bry sig att svara, att de skulle erkänna att de gjort fel.

Av Xera - 28 juni 2009 22:00

Kan man nästan tycka att det är när man ger sig iväg och tränar med hunden i denna hettan.


På morgonen går Xera och jag till sjön och badar.

Idag fanns det en bil helt nära så hon fick gå i koppel extra länge men där fanns bara ett tält och två unga killar. Frågade dem om de var hundrädda men när de inte var det gick vi lite närmare sjön än normalt, ställde skorna lite närmare och använde mig alltså inte av bänken kring eldplatsen, som vi brukar innan jag släppte henne.


Hon var lika feg som vanligt - vill inte simma men det är av övergående natur - hon kan simma och jag ska ta på mig baddräkt och ge mig ut och simma så att hon följer med.


Men hon svarade på förbudet att inte springa fram till killarna och umgås. Har tränat väldigt mycket på detta, att hon inte ska springa fram till folk utan att hon fått ett ok och helt tydligt har hon förstått budskapet.


Men så skulle vi ju träna kantarellsök - kursen är svindyr så vi måste träna hemma/utanför kursen, även om det är ökenhetta. Väntade till långt inpå kvällen.


Xera vill inte träna hemma på tomten - det passar sig inte tycker hon så vi går en kort bit till ett ställe där det finns kantareller, om det regnar! Men där finns även mängder av rådjur men det finns det ju även i skogen och min avsikt med kantarellsök är ju att det ska finnas ett alternativ till rådjursjakt ; ))


Det är många ritualer kring vår träning  men vi börjar från början varje gång - svamp + godis och då är Xera suverän, tar bara - raka spåret så hittar hon svampen/godisen.

Men så var det ju det där att hon skulle sätta sig också, att hon skulle markera svampen - hade hon inte lust med idag.


Brydde mig inte om att hon inte satte sig av sig själv, gick steget vidare - att hon skulle leta svamp utan godis och det gick väldigt bra men, att sätta sig!


Västen har många fickor och den med rostbiffen var nog inte helt stängd så när jag återkom efter att ha lagt en kantarell hittade jag Xera i en plastpåse som nu var tom!

Nu hade hon gjort slut på det extra goda godiset så hon bestämde sig för att visst jag går min väg i linan men leta efter kantarell - det kan du göra själv! jag kan sätta mig och för det kan jag väll få en frolic, den unga damen har fastnat i detta med köpt godis och frolic är otroligt gott.


Fick inse att hon hade övertaget så vi tog av sele och lina och gick hem - hon är för smart för mig, mitt hjärta!

Av Xera - 28 juni 2009 21:58

Plockade bara två stycken idag som användes när vi tränade

Av Xera - 28 juni 2009 21:50

Plockade flera liter jordgubbar i dag och säkert nästan ½ liter smultron. Sedan upptäckte jag att vi (undertecknad) sått gula rädisor - de smakade som de röda och det finns massor.


Persiljan är enorm i år och det är mycket rabarber - har haft flera besökare som tagit med sig sådan hem, men nu ska jag nog ta tillvara själv också.

Flädern blommar, ska kanske torka lite för att ha som medicin i vinter. Har lovat bort bär men det kommer det att bli massor så alla blir glada.


Har legat på knä och rensat många timmar i dag, som tur är har jag fått låna mors knägrej - den har handtag så jag kan ta mig upp från marken, som om det inte räckte med konvalicent , brutit ben och skadad rygg - nu har även knäna börjat konstra

Av Xera - 27 juni 2009 22:18

och jordgubbar + smultron vill ha just detta så nu har de börjat mogna - hoppas fåglarna inte tar alla, måste sätta husse vid jordgubbslandet i morgon, bär dit både stol och bord och sedan får han vara levande fågelskrämma.


Många av tomatplantorna har tagit sig bra men sådde nog fel sorter i år, inte så många höga med stora tomater, mest små körsbärstomater och ampeltomater och så alla prydnadstomater. 

Men flera har gröna ämnen i varierande storlek.


Salladen har stuckit upp, löken mår prima och persiljan frodas enormt. En hel del potatis har stuckit men frågan är när jag satte den, när den är klar

Ovido - Quiz & Flashcards